torsdag 10 september 2009

Annat vi gjort den här veckan när vi inte hittat dragläget


Det finns tydligen nåt som heter "dagsregn" här i Borås. Jag skulle vilja instifta nya termer, eftersom det lätt kan regna 24 timmar med ytterst korta pauser, även om jag också skiter i om det regnar på natten. Det här regnet som ni ser på bilden är iaf inget man går ut och leker i, det skär sönder dina regnkläder och hackar ut dina inälvor som gamarna gör på Prometeus i Tartaros.



Den här veckan är vi lite förkylda, så vi har hållit oss ifrån öppna förskolan. På tisdag morgon verkade det bättre, så vi gick iaf till bibliotekets sångstund och där tog jag mod till mig och frågade en mamma jag pratat lite med på öppna förskolan om hon ville gå och fika. Hon sa att de var några som brukade fika efteråt och att jag gärna fick följa med. Det var jättetrevligt att få vara med. Café Källan i Frälsningsarméns regi hade billigt och gott fika samt lekhörna med liten rutschkana. Frej blev dock trött och var ändå lite hängig och när han tog en brandbil från sin nye kompis Erik, fräste Erik ifrån och Frej började storgrina. Efter ett par upprepningar tänkte jag att det var bäst att gå hemåt och Frej somnade i vagnen. Men jag hoppas få vara med nästa vecka ändå.


Vi tvättade. Maskinerna här är inte riktiga maskiner. Alltså, inte såna som hyresvärdar normalt köper utan vanliga konsumentmaskiner. Så sextio gradersprogrammet tar två timmar. Sjukt dåligt. Dessutom gillar maskinerna att fastna i ett sköljläge eller helt enkelt hoppa över att centrifugera. Sällan stämmer den angivna tvättiden med den faktiska. Man kan stå där med en maskin som inte vill bli klar, inte vill centrifugera och inte vill öppna luckan en kvart in på näste grannes tid. Man kan känna sig tvungen att dra därifrån, trots att Frejs insomningskanin Nosis inte alls centrifugerats och torktumlats. Nosis luktar nu gammal disktrasa och jag har bokat en tid imorgon bitti för att göra om och förhoppningsvis kommer jag ha tid att göra rätt. För mig är Tartaros en gemensam tvättstuga.

5 kommentarer:

  1. Glad jag blir att höra att du frågade och det är klart du får följa nästa gång, kanske inte Frej men säkerligen du. Frej är för övrigt det gulligaste jag vet. :) Trist med Annas körkort, fortsätt kämpa bara så fixar du det nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Och fy fan för kassa tvättstugor! Är det så svårt att investera i riktiga maskiner? Som dessutom gör att de slipper bli nedringda av sura och förbannade hyresgäster..

    SvaraRadera
  3. Orkar inte ringa och klaga, det är ändå inte de som äger huset som man får kontakt med. Det är faktiskt inte heller de som förvaltar huset som man ska prata med, för de har i sin tur outsourcat (ja, det är svenska) fastighetsskötseln. Trappstädet är utlagt på hyresgästerna, som verkar bestå av mest mycket unga vuxna som inte städar. Tvättstugan lika så, det är typ en heltäckningsmatta av inäcklat damm på golvet. Således är det ingen som verkligen bryr sig och skatan kommer att dö av törst eller hunger ganska snart. Och jag får tvätta färre maskiner oftare eller kanske skaffa en sån snabb maskin till vårt badrum.

    SvaraRadera
  4. "För detta tilltag blev han bestraffad genom att bindas vid en klippa där en örn ständigt hackade ut hans lever som dock ständigt växte ut igen."

    Jävla coolt att de gamla grekerna hade koll på att levern är typ det enda organ i människokroppen med förmågan att regenerera.

    SvaraRadera
  5. Frej är fantastiskt söt!!!

    SvaraRadera