tisdag 1 juni 2010

Blöjfloppen!

De senaste veckorna har vi försökt vara duktiga och använt komposterbara blöjor. Jag har tyckt vi varit sååå bra och talat mig varma om Nature Babycare till både kompisar och dagispersonal. Nu har jag läst lite i det finstilta att tillverkaren inte rekommenderar att man komposterar deras blöjor för att inte riktigt hela blöjan består av nedbrytbara material.
Det var lite klurigt att lista ut för på förpackningen står det inte att man inte ska slänga dem i komposten men att de har '100 % composable distribution system' och '100 % compostable leakage barrier' samt att den är "Gjord på klorinfritt absorberande material och med läckage-barriär, spridningsskikt och förpackning som är komposter-bara och baserade på majs, inte plast.". Lätt att förvirra sig, minst sagt! Produkten är ju ändå ett bra miljövänligt alternativ till de blöjor med plastyta förstås, komposterbart eller inte.

Det känner bara så lökigt då jag dels ansträngt mig med förhatlig, förhatlig kompost och separata soppåsar till skötlapparna och dels för att de faktiskt inte är så jättejättebra ur komfort och smidighets perspektiv (de håller dock tätt).

Hittade idag Änglamarks nya blöjor som i princip har samma material. Ska testa, de kanske är mer komfortabla. De ska dessutom ha en indikator som säger när blöjan behöver bytas, så den inte byts i onödan, kanske är bra.

5 kommentarer:

  1. "Jaså, sa ni majsblöjor, vi trodde ni sa..."

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Har du en mailadress jag kan nå dig på? Jag vill nämligen skicka lite prover av Änglamarks blöjor så att du själv kan testa.

    Med vänliga hälsningar
    Susanna

    SvaraRadera
  3. Hej Susanna.

    Vi har själva redan köpt Änglamarks maxiblöjor 7-16kg och använt ett paket. Sonen väger 13kg och vi upplever dem som lite för små. Det är dock inte bara Änglamarks blöjor där vi haft det problemet, det beror väl på vad ens barn har för kroppsform.

    Själva funktionen var det inget fel på vad jag märkte.

    Sen så är vi stora fans av byxblöjor, snibbar är bara för jobbigt när barnet har blivit lite större och inte vill ligga stilla eller kan dra upp dem själv. Så vi kommer nog att välja en annan blöja till vårt barn och hoppas att ni tillfogar byxblöjor till ert sortiment.

    Till hösten ska vi få barn igen och då är det mycket sannolikt att vi använder Änglamarks blöjor till bäbisen.

    Sen runt själva komposteringprocessen undrar jag om kommunerna vill ha blöjor i sina komposter? I trädgårdskompost kan det väl knappast vara rekommenderat sett till de bakterier som kommer med avföringen.
    I vilket fall är det bra att petroleumprodukter uteslutits i produktionen.

    Du kan nå mig på jon lundmark snabel-a gmail punkt com.
    Mvh,
    Jon

    SvaraRadera
  4. "inte riktigt hela blöjan består av nedbrytbara material" -en underdrift! Bara 55-60% enligt ett mail jag nyss fick från dem. "Vanliga" blöjor består av 40% nedbrytbara material. Jag är rätt besviken på dem och jag fattar verkligen om du är det som t.o.m försökt kompostera! Hälsnngar Emma (ps kolla in www.blojtvatt.blogspot.com)

    SvaraRadera
  5. Vill bara förtydliga att jag vet att det var jag som gjorde en miss här. Tillverkaren hade ju inte skrivit att de skulle komposteras, jag ville ju bara så gärna tro det.

    SvaraRadera